زنانی با شیوه زندگی ناسالم و کار در شیفت شب در معرض خطر ویژه ای برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند

23 نوامبر 2018- بر اساس تحقیقات جدید، ترکیبی از شیوه ی زندگی ناسالم و کار در شیفت شب می تواند زنان را در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دهد.
در این مطالعه؛ داده های دو پروژه ی انجام شده در ایالات متحده که سلامت پرستاران را در طی چندین سال دنبال می کردند، بررسی گردید.
در مجموع 143،410 زن در مطالعه ی سلامت پرستاران شرکت کردند، اولین پروژه در سال 1976 و دومین پروژه در سال 1989 آغاز شده بود.
این تحقیق توسط محققان آمریکایی، چینی و اتریشی انجام شد، و در آن از پرستارانی که به بیماری قلبی عروقی، دیابت نوع 2 یا سرطان مبتلا نبودند، خواسته شد تا بطور دوره ای به پرسشنامه های پزشکی، رژیم غذایی و شیوه ی زندگی پاسخ دهند.
انتخاب پرستاران در این مطالعه به علت تغییرات منظم در سیستم کاری آنها بود - یعنیتغییر شیفتهای کاری آنها بین صبح؛ عصر و شب – که به طور بالقوه می تواند بر ریتم های بیولوژیکی و اعمال روتین زندگی آنها تاثیرات مضری بر جا گذارد.
در طول یک دوره ی 22 تا 24 ساله، دیابت نوع 2 در میان 10915 نفر از 143410 پرستار شرکت کننده در این مطالعه ( 7.6 درصد از آنها)، تشخیص داده شد.
به ازای هر 5 سال کار با حداقل سه بار شب کاری در ماه، احتمال تشخیص دیابت نوع 2 در پرستاران، 31٪ افزایش یافته بود.
احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 برای افرادی با سبک زندگی کمتر سالم (اضافه وزن یا چاقی، کشیدن سیگار، انجام ورزش کمتر از 30 دقیقه در روز و داشتن یک رژیم غذایی کمتر سالم)، 2.3 برابر بیشتر بود.
به طور کلی، محققان دریافتند کار شبانه ی در گردش(rotating night shift work )، با حدود 17 درصد افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط  دارد، در حالی که 71 درصد این خطر به شیوه زندگی و 11 درصد این خطر به هر دو عامل ارتباط دارد.
این مطالعه در British Medical Journal منتشر شده است.

یادداشت سردبیر: شیفت های نامنظم کاری می تواند ما را خسته تر کرده و احتمال خوردن غذاهای پر کالری را افزایش دهد، بنابراین تا جایی که ممکن است رژیم غذایی سالمی(کم کربوهیدرات) را انتخاب کرده و انجام ورزش منظم برای مقابله با اثرات منفی کار شیفتی را فراموش نکنید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/nov/women-with-unhealthy-lifestyle-who-work-night-shifts-at-particular-risk-of-type-2-diabetes-98446328.html